Follow on Bloglovin

Kategori: Island 2014

Riding in Iceland

Jeg glemte jo helt å blogge om siste dagen på Island! Vi hadde "fri" på starten av dagen, så jeg og to andre fra geofagsklassen hadde bestilt ridetur ikke så langt utenfor Reykjavik. Det var litt skyer og regn i lufta, men det lettet heldigvis når vi red ut på tur. Hadde en superfin tur, og islandshesten jeg red var veldig morsom og spesiell. Og dere får vel kanskje et inntrykk av hvor fint det var om dere ser på bildene over?

Seljalandsfoss

Videre fra basaltkysten og Vík reiste vi til Seljalandsfoss, som er en foss det er mulig å gå bak. To av venninnene mine, Sophie og Guro, måtte selvfølgelig gå helt ut på en stein slik at de ble klissvåte, haha! Heldigvis hadde de med seg litt skiftetøy, så jeg slapp å sitte sidenav to klissvåte jenter på bussen tilbake.

Når man stod bak fossen og tittet opp var det dette synet som møtte en, og det var litt spesielt! Ser nesten ut som om jeg har snudd bildet opp ned, haha.

Reynisfjara

Vi kjørte videre fra isbreen Myrdalsjökull til stranda Reynisfjara ikke langt unna det lille tettstedet Vík. På denne stranda var det utrolig flotte basaltformasjoner, i tillegg til en sjøgrotte som heter Halsanefshellir. Hele stranda var full av små, svarte, glatte steiner, og langs klippeveggen står helt firkantede steiner som nesten kan minne litt om skyskrapere. Om sommeren skal det visst nok være masse lundefugler som hekker i klippene, men vi var litt for tidlig ute til å få sett noen av dem.

Myrdalsjökull

Etter at vi hadde vært og sett på Skogarfoss på torsdag (1.mai) kjørte vi videre innover en humpete vei for å se på en av brearmene til Myrdalsjökull. Så nå har jeg gått og stått på en isbre dere! Litt morsomt egentlig. Var veldig idyllisk der oppe, med sol, hvit is, brune fjell og blått vann. Åhh dere må nesten reise til Island alle sammen så dere kan oppleve det samme som meg!

Har enda flere bilder å vise dere, men går litt tregt med redigeringen. I løpet av de neste dagene kommer dere til å få se både superflotte basaltformasjoner og et par bilder jeg tok mens vi red på islandshester.

Skogarfoss ++

Da er jeg hjemme fra en fantastisk tur til Island! Har litt over 700 bilder så blir nok sittende et par timer å redigere. Nå tenkte jeg å vise noen av de bildene jeg tok på torsdagen (1.mai). Første stopp var en utsiktspunkt til Eyafjallajökull. Det var utrolig fint, (som alt annet på Island haha) og når vi hadde så bra vær så var humøret på topp.

Etter et kort stopp ved utkikkspunktet dro vi videre til fossen Skogarfoss. Jeg har sett så mye fint at jeg har gått tom for beskrivende adjektiv, men denne fossen var altså også veldig fin. Det var mulig å gå helt opp til toppen (500 trapper!!) for å se fossen fra toppen, og sprek (...) som jeg er gikk jeg opp. Med 2 gensere + jakke så kan man vel si at det ble en smule varmt. Det var god utsikt på toppen, men ikke like fint som nede.

Ahh Island, jeg skal tilbake en gang!

Sightseeing på Island

I går (30.april) skjedde det mye! Vi reiste fra Vandrerhjemmet klokken 09:00, og første stopp var Thingvellir, plategrenseområdet. Etter Thingvellir reiste vi til området med geysirer, og det var skikkelig fint å se! Vi spiste også lunch på en cafe rett ved geysirområdet. Deretter reiste vi innom Gullfoss, en utrolig fin foss! Her kjøpte vi også litt souvernirer. Siste stopp var Kelid, et stort vulkankrater.

Frem til jeg kommer hjem igjen blir det mest oppsummeringsblogger, ettersom jeg kun har skolepc og et dårlig redigeringsprogram her. Men jeg har masse bilder på lager, så mange blogger kommer! I morgen blir det tur med islandshester, Blue Lagoon og kanskje en bytur.

Vel fremme på Island

Skrevet 29.01.2014

Første kvelden på Island er overstått, og det er kjempefint her. I går landet flyet vårt ca. 1600, og deretter tok vi buss til Vandrerhjemmet hvor vi skal sove på resten av turen. Der litt leirskole-aktig her, med felles dusjer og doer, og på rommene er det kun køyesenger og et skrivebord. Etter å ha satt fra oss ting så laget vi middag. Vandrerhjemmet har felles kjøkken, og på hele Vandrerhjemmet har de èn ovn, haha! Vi fikk heldigvis stekt en pizza, og etter mat dro vi til et badeanlegg og badet. Hadde det kjempegøy, men er ganske sliten!

Gleder oss til onsdagen, da skal vi nemlig besøke både Thingvellir og Gullfoss pluss mer.

Dette innlegget ble postet ganske sent, men det er litt tidsforskjell ettersom vi ligger to timer før dere hjemme i Norge!