Follow on Bloglovin

Kategori: Sør-Afrika 2013

Throwback thursday

Siden det er throwback thursday og greier så passer det ganske bra å tenke tilbake på den fantastiske turen jeg hadde til Sør-Afrika i mars i fjor. Bildene jeg har fremkalt fra turen dumpet ned i postkassa for noen dager siden, så når jeg får tid skal jeg sette inn bildene i album.

Hva synes du om bildene?

240 days ago

For 240 dager siden gikk jeg sliten og utrolig spent av flyet på en liten flyplass i Sør-Afrika.

Jeg kjørte bil i to timer, så ville zebraer, fattige familier, normale familier, slettelandskap og kupert terreng. Utrolig variert natur på to timer!

(sliten etter over 12 timer på reisefot)

Da vi endelig kom frem til lodgen hvor vi skulle bo de første dagene, så vi sola gå ned i horisonten og det var virkelig idyll slik du ser i filmer. Det var helt utrolig!

Da jeg våknet neste morgen kunne jeg nesten ikke tro at jeg virkelig var i Afrika, med utallige fotomuligheter og flere uforglemmelige dager foran meg.

Vi gikk på tur i bushen, dyrene var ville og veldig sky og de få bildene jeg fikk var som regel på full zoom og fortsatt langt unna. I min litt teite fantasi hadde jeg sett for meg at dyrene omtrent kom til å poppe frem og posere, og at blinkskuddene skulle renne inn. Det var som sagt annerledes enn jeg forestilte meg, og jeg fikk sett Sør-Afrika fra den litt mer oppriktige siden, ikke Safariturist-siden. I ettertid er jeg egentlig veldig glad for at jeg også fikk sett den litt mer virkelige siden av landet.

Vi så masse ben og hodeskaller, litt spennende og litt skummelt. Gjerdet dere ser bak er skillet mellom to jordeieres områder.

(denne kaktusfrukten var spiselig, og veeldig søt! smakte litt som veldig søt kiwi)

Vi gikk gjennom tett lianebuskas, over åser, forbi hodeskaller, pinnsvin-pigger (som jeg tok med hjem som souvernir) og tomme skilpaddeskall. Vi tråkket forbi ekle edderkopper og superstore biller, så aloe vera planter, rare frukter og fine dyr.

Hvis dere har lyst så kan jeg (veldig gjerne) legge ut bilder fra de andre dagene og safarien (neshorn, elefanter, løver, impala osv)?

Flere klipp fra Sør Afrika

Haha, jeg trodde jeg hadde publisert denne videoen, men så hadde jeg ikke gjort det likevel! Dette er litt flere klipp fra ferien min i Sør-Afrika, som mange har spurt etter.

Hva synes du?

Lengter allerede

Nåå har det begynt å snø masse igjen og jeg vil egentlig tilbake til Sør-Afrika. Åhh det var så fiint!

Pipip

Fant ut at jeg hadde glemt å publisere dette innlegget! Alle bildene er tatt fra terrassen på Greys Gift Lodge, og seee på de søte fuglene!

Første videoen fra Sør-Afrika!

Hurra - endelig fikk jeg somlet meg til å laste opp den første videoen fra ferien! Her hjemme tok det kun tre minutter å laste den opp på youtube - i Sør-Afrika var nettet så tregt at det ville tatt tre timer, haha...

On top of Africa

Når vi var strandet i Johannesburg dro vi like så godt på sightseeing, og det ga faktisk veldig inntrykk. Det er veldig mye kriminalitet i byen, og når vi kjørte igjennom "downtown", selve sentrum av byen, var det som å komme 40 år tilbake i tid. Ingenting er blitt tatt vare på eller vedlikeholt siden det ble bygget, litt trist å se at alt bare "forfaller" sånn.

Vi var også "On top of Africa", i en 50-etasjes høy bygning med utsikt over hele Johannesburg.

Plutselig ble ferien lenger

Jaja, ting går aldri som planlagt når man reiser! Egentlig skulle jeg vært hjemme nå, men flyet som søndag skulle kjøre oss hjem ble kansellert, og dermed rakk vi heller ikke de andre flyene vi skulle bytte til.. Vi måtte sjekke inn på et hotell nede ved den første flyplassen, og dagen etter fikk vi fly opp til Johannesburg. Her var alle fly hjemover fulle, og vi fikk ikke plasser før i dag! Vi sjekket da inn på Petras Guesthouse (koselig sted) hvor vi har sovet i natt. Litt skummelt, på vei hit hadde alle husene høye gjerder med enten strøm eller piggtråd på toppen. Er ganske mye kriminalitet her for å si det sånn!

Nesten alle hus på St. Francis bay hadde slikt tak, også hotellet vi bodde på! Når vi kom frem til Petras Guesthouse viste det seg at de hadde akkurat samme tak over baren, haha.

Her kan du - om du er flink til å forestille deg - se en afrikansk solnedgang. (Legg til to giraffer og se bort ifra ledningen og hustaket.)

Men i dag setter jeg nesa hjemover, nå er det nattfly og ett flybytte før jeg sitter på Gardermoen.

St. Francis Bay

Fra 27. til 30. mars overnattet vi på Sandals Guest House på St. Francis Bay. Nettet der var så dårlig at jeg ikke fikk blogget, men over kan dere se hva dagene gikk med på! Den 28. var det strålende sol og vi stakk ned til stranda hvor vi lå og stekte hele dagen. Den 29. var det dårlig vær, men vi tok en liten tur ned på stranda alikevel og bølgene var kjempestore! Var såvidt jeg og kameraet ikke ble gjennomvåte av bølgene, haha...

Dere som følger meg på instagram (@cupcakestars) har kanskje fått med dere at ferien ble litt annerledes enn planlagt, så nå sitter vi på et gjestehus i Johannesburg. (Vi skulle egentlig vært hjemme.) Her er det kjempefint, og bilder kommer i morgen!

Sibuya Safari

I går var vi i Sibuya Safaripark, en gigantisk park med masse ville dyr - ææ! Vi var heldige og så både neshorn, elefant og løve, som var uvanlig å få øye på i parken. (Elefanten kom mot oss og viftet med ørene så vi måtte kjøre avgårde med en gang, haha.. Var skummelt, jeg gjemte meg i bilen mens jeg stakk kameraet ut av vinduet og holdt lukkeren inne i håp om å få et bra bilde av at den kom mot oss

..Men det ble mest trær og elefantben og sånt, haha.. Vi så og mange andre dyr, var kjempemorsomt! :-)

Nyala

↑ Impala

↑ Neshorn

Impala

↑
Cheetah

Når jeg så denne trodde jeg seriøst jeg skulle tisse på meg.

Blesbukk

↑ Løveee

Details

Mens vi gikk på tur i går så vi mange spennende ting, blandt annet hodeskallen over og også et skilpadde-skall! I tillegg fant jeg to piggsvin-pigger, piggene til piggsvinene her nede er svære, ca. 10cm lange og kun litt tynnere enn en blyant. Ville ikke tråkket på en sånn en for å si det slik!

Jeg har det herlig her nede, hihi.

Ut i bushen

Ja, da er den første hele dagen nesten over her nede i Sør-Afrika, og i dag har vi gått MYE! Mamma og samboeren har planer om å få skutt et dyr her nede (noe jeg ikke akkurat er overbegeistret for om man kan si det slik), og vi andre ble med for å se etter dyr. Vi så veldig mange forskjellige dyr, blandt annet vortesvin, gnu, kudu, antilope, impala, gresshopper, ørn og masse mer. På vei hjem i skumringen så vi også sebra (!!) men siden det var mørkt og vi kjørte bil fikk jeg ingen bilder. Selv om jeg hadde med meg 70-300 linsa mi ble det ingen blinkskudd av dyrene, de var som regel veeeeldig langt unna, ofte på andre siden av daler (derfor så dårlig kvalitet..). I morgen skal vi titte litt i et annet område og jeg hååper det blir noen fine bilder av en zebra-flokk eller giraffer (<33)

Æhh, det jeg liker med dette stedet er at alle dyrene er ville, det er ikke noe safari-park! Det er litt dumt også da, dyrene stikker med èn gang de ser oss :(

Jeg får desverre ikke lagt ut filmen fra i går selv om den er redigert og egentlig helt klar, nettet her nede er nemlig ikke sånn super-raskt og en film på 2 minutter tar over tre timer og laste opp...

Endelig fremme

Hei dere! Åh, akkurat nå så har jeg det bare helt fantastisk. Jeg er jo da som sagt i Sør-Afrika, og jeg skal blogge så ofte jeg kan om det jeg opplever her nede! Jeg skal og prøve å forklare det slik at dere kan "være med" på eventyret.

Akkurat nå så har sola har gått ned, gresshoppene synger og jeg sitter her helt full av nye inntrykk som jeg prøver å fordøye. Vi bor på Greys Gift Lodge, over 3 timer ut i ødemarka, og jeg har nesten ikke ord en gang. Det er så vakkert her! På lodgen har jeg fått mitt eget rom, som består av stor stue med to senger, peis, veranda med badekar og utsikt til solnedgangen, tv, pult, og det fineste badet jeg noen sinne har sett. Dusjen er større enn to badekar, og det er utrolig flott innredet!

Jeg reiste i går (torsdag) og det har vært veldig lange timer med fly og lite søvn. Men nå er jeg endelig her.

Først dro vi til Gardermoen, og her tok det ekstremt lang tid å sjekke inn (..) Turen gikk videre til Zürich, og vi hadde fryktelig dårlig tid siden vi måtte rekke vårt neste fly. (Flyet fra Gardermoen var nemlig litt forsinket). Vi kjørte en råkul t-bane:

Og så var vi ombord på et stort fly som vi skulle tilbringe de neste 10 timene i. Jeg sov ikke mye, men fikk sett en fin film (Life of Pi). Middagen vi fikk på flyet var faktisk overraskende god, og det samme med frokosten. Så landet vi i Johannesburg. Her tok jeg desverre nesten ingen bilder, grunnet mye surring på flyplassen og fordi det er ganske mye kriminalitet her. (Tenk om kameraet mitt hadde blitt stjelt..)

Men så, etter en kort (2 timer) flytur fra Johannesburg til Port Elizabeth satte jeg mine første skritt på det afrikanske kontinentet!

Her var det palmer, sol og varme. (HERLIG.) Vi drakk en cola før vi ble hentet og kjørt til Lodgen som jeg nå befinner meg på.

Noe av det jeg reagerte på  var de store forskjellene mellom fattige og rike. En gutt gikk blandt annet mellom bilene midt i byen og spurte etter penger. Andre steder var det rikmansstrøk.

Så bar det videre mot lodgen, og bildene jeg tok på veien kan dere se under her:

Se så fiiiint!

I morgen kommer jeg og til å legge ut en video av de første dagene!

4 days

4 dager til avreise - åh, jeg gleder meg!! Har startet å pakke, og har til og med kjøpt inn to engangskameraer. Skal selvfølgelig ha med speilrefleksen, men engangskamera gir så utrolig kule effekter at jeg måtte kjøpe to av de og. Og som sagt skal jeg ha med pc nedover, så veldig sannsynlig jeg både legger ut bilder og film! Har du planer om å følge bloggen min mens jeg er i Afrika?